Alex Wipperfürth: Eltérített márkák

Röviden: Kihagyhatatlan alapmű. A marketingmentes marketingről szóló 300 oldalas könyv, mely 10-15, napjainkban nagynak számító márka történetéről ír, hogy ők hogyan lettek azzá, amik, és ehhez a márkaeltérítés mely módszereit alkalmazták.
Nem a márkatulajdonosok, hanem a fogyasztók szempontjából írja le a márkaépítést, érdekes példákon keresztül jutunk el fejezetről-fejezetre a márkázás szabályaihoz.
 
Kinek ajánlom: szinte mindenkinek:) Elmélet és gyakorlat is van benne dögivel, kezdőknek és haladóknak is jó ötletforrás.
Kinek nem ajánlom: aki száraz elméletet akar olvasni a márkázás lépéseiről.

Hosszan: Angolról fordított, de mégis nagyon jó a magyarítás, nagyon kellemes struktúrába épült az egész könyv, könnyen magáénak érzi az ember.
Olyan szemszögből közelít a márkák felé, ami szerintem egészen egyedi, új perspektívájú, és nagyon érdekes.

Nagyon jó példákat fűz össze, tényleg érdekes momentumok vannak benne, és nem 'fexik le a nagy márkák mindenhatóságának'.
Nem a marketingre költött pénzt nézi, hogy pl a Coca-cola mit tud kihozni a vagyonából, hanem azt, hogy a fogyasztó mit tud kezdeni a márkával, hogyan sajátítja ki magának, téríti el, és építi hozzá az életét.

Bölcs gondolatoka a könyvből:
A passzív befogadás helyett a vevőmegtartáson át a márkahűségig, de ezt nem olcsó/drága médiaeszközökkel kell elérni, hanem az azonosulni vágyást kell erősíteni.
A jövőt kell magunk mellé állítani, előnyt kell kovácsolni a marketing-előrejelzésekből, de nem szabad elfelejteni a reklámok oktató szerepét se.
Ha kell, magára kell hagyni a márkát, "Ha már beindult, hadd menjen a maga útján"
A legjobb értékesítő a felhasználó.
"A márkák valóságalapja az, hogy az emberek alkotják meg a jelentésüket, nem a márkatulajdonosok."
A korai fogyasztók, trenddiktálók észrevételének fontossága- beetetés.
"Nem elég, hogy jó szappant gyártasz, az is fontos, hogy rávedd az embereket a mosakodásra."

A márkák (kis kóstoló, nekem ezek szinte mind újak voltak):
Napster: az első fájlcserélő, mely szintén kis sufni-tunningal indult: egyetemisták hozták létre a könnyebb zenemegosztás érdekében. Két sarkalatos pont: jó helyzetfelismerés és közösségkovácsolás- ki hitte volna típusú márkakisajátítás.
Dr Martens cipő: idős hölgyeknek való cipőből a XX.századi szubkultúrák Docs-ja.
In-N-Out Burger: a 'titkos étlap' és a látványkonyha milliőjének sikere.
Barbie: az antimárka. Hogy fordította a Mattel maga ellen Barbie-gyűjtőket és rajongókat.
Palm: nem ígért sokat, de azt túlteljesíti. A fő konkurenciája a ceruza:)
Red bull:(nekem ez volt a legérdekesebb) misztikus, suttogó kampánnyal tarkított, vonal alatti reklámok, és hatástalan góliát-konkurensek.
Ideglelés: nincs hely a moziban, és alig játsszák valahol. Vírusreklám és kamuhonlap, ettől lett sikeres?

Harley-Davidson, Starbucks, Viagra, Hotmail, GAP, Ipod, Mac-kultusz, e-bay...
Ezekről mind további érdekes történeteket ír a könyv.

Extra:
Miért lett az SMS sikeres Európában, a Wap és az MMS a Tengeren-túlon?
A cool és a trendi fogalma. Zsongások, és piackutatási változások.
(post it cetli, Absolut vodka)
Szex és Ny a modern Barbie kultusz?
A VHS kazetta és a pornó?
Emberi spam a SE-tól?
A kerek teafilter tündökése-egy márka bukása?

Ami nagyon megfogott, az a márkák és a szekták összekapcsolása! Párhuzam a szekták, és a Linux, Ikea, Adbuster, Palm között. Eszméletlen ötlet, és mégis milyen igaz!
 
Nekem nagyon tetszik a könyv, az egyik kedvencem. Lebilincselő, érdekes, és rengeteg jó további könyvajánlást is tartalmaz :) Remekül ötvözi az elméletet a gyakorlattal, de a szokástól eltérően hátulról, egyedi szemszögből közelíti meg a dolgokat.

Véleményeket írjatok bátran kommentbe!

 

Címkék: angolról fordított elmélet és gyakorlat

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingkonyv.blog.hu/api/trackback/id/tr41720388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.02.06. 12:51:20

A könyv két kiadásban, két különböző előlappal került ki, de a tartalom ugyan az:)

Noda10 2010.02.06. 16:11:37

Köszi, jó ez az ötlet, ez alapján el is fogom olvasni :D Nem adod kölcsön? :D

heh 2010.02.06. 23:03:30

Tetszik a kezdeményezés. Lehet majd segíteni könyv bemutatásokkal, értékelésekkel, ajánlókkal?

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.02.06. 23:22:45

@Molnár Gergö: persze, írok privit, lehet csatlakozni, több szem többet olvas:) és én mostanában igencsak megosztom erőimet, szóval csatlakozhatsz bátran:)

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2010.02.07. 00:38:27

Klassz dologba fogtál bele, kíváncsian fogom olvasni! üdv, WolfG

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.02.07. 00:39:50

@Wolf Gabor: köszönöm! eddig bárhol kerestem marketinges könyv-adatbázist, mindig hozzátok lyukadtam ki:)

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.02.07. 00:51:56

@Noda10: :) nekem is könyvtári a drága, írtam is, a nagy listából nekem összesen 3 db van meg saját példányban, a többi az mind a BCE könyvtárból valósi. már csak ezért is megéri beiratkozni;)

süti beállítások módosítása